Na co zwrócić uwagę wybierając platformę sklepową?

W Polsce rynek e-commerce bardzo szybko się rozwija. Oznacza to, że każdego roku w sieci przybywa sklepów internetowych. Dzisiaj przez sieć można kupić już praktycznie wszystko. Jednocześnie bardzo wzrastają wymagania samych klientów, którzy oczekują tego, by sklep był prosty w obsłudze i intuicyjny. Te cechy ważne są jednak nie tylko z perspektywy odbiorcy, ale również osoby zarządzającej sklepem.

Rynek e-commerce w Polsce

Rynek e-commerce rośnie, a to łączy się z coraz to nowymi oprogramowaniami do prowadzenia sklepu online. Czasami trudno jest się odnaleźć w tym gąszczu ofert, szczególnie jeżeli swój biznes w internecie prowadzi się po raz pierwszy. W takiej sytuacji wybór oprogramowania sklepu może być naprawdę sporym dylematem. W końcu zanim na dobre ruszy się z biznesem, nie chcę się często inwestować drastycznie dużych kwot. Sklep dedykowany, stworzony od a do z na potrzeby konkretnego klienta, to naprawdę bardzo duże przedsięwzięcie finansowe. Warto zatem wiedzieć, że istnieją też oprogramowania, które umożliwiają postawienie sklepu na platformie z comiesięcznym abonamentem. Dzięki temu nie inwestuje się w jednym czasie ogromnej kwoty, a opłaty za oprogramowanie są naliczane w skali miesiąca ( lub też roku).

Wybór platformy sklepowej

Współcześnie można mówić o czterech najważniejszych rodzajach platform sklepowych do prowadzenia sprzedaży w internecie.
Mowa tutaj o rozwiązaniach:

  • platformy SaaS
  • platformy oparte na licencji
  • platformy open-source
  • platformy dedykowane

Wszystkie te platformy pozwalają na prowadzenie podstawowych prac związanych z utrzymaniem sklepu w internecie. Mowa tutaj zatem o katalogu produktów, sprzedaży i przyjmowaniu płatności, wysyłce automatycznych maili po transakcji. W różnym zakresie osoba administrująca może również zarządzać tym, jaki będzie wygląd jego sklepu. Poszczególne rozwiązania jednak mocno się między sobą różnią. W praktyce dopiero okazuje się, które funkcję są najbardziej przydatne, a które nie do końca dopracowane. W ostateczności często zatem kończy się tak, że właściciel sklepu postanawia przenieść się na inną platformę zakupową. W przypadku dużego i długo już prosperującego sklepu, to naprawdę ogrom pracy, a często też konieczność czasowego przestoju sprzedaży.

Ile czasu można poświęcić na postawienie sklepu

Jeden z ważnych parametrów podczas wyboru platformy sklepowej to kwestia dotycząca tego, ile czasu można poświęcić na postawienie swojego sklepu w sieci. W przypadku wyboru na przykład platformy SaaS można to zrobić dosłownie w jeden dzień, a nawet krócej. Te platformę nie wymagają bowiem odrębnych serwerów i działają na serwerach w chmurze, które prowadzone są przez firmy sprzedające to rozwiązanie. Często jednak to właśnie to rozwiązanie nie jest wystarczające w przypadku prowadzenia dużego sklepu. Im więcej towaru, klientów oraz ruchu w sklepie internetowym, tym potrzebne będą bardziej skomplikowane rozwiązania. Wtedy sklep postawiony dosłownie w jeden dzień nie będzie spełniał oczekiwań.

Wielkość sklepu

Druga ważna sprawa podczas wyboru platformy sklepowej to po prostu wielkość naszego sklepu. Jeżeli katalog produktów jest naprawdę bardzo szeroki, a klientów przybywa regularnie, powinno być to uwzględnione podczas wyboru platformy sklepowe. W innym przypadku, jeżeli platforma zostanie źle dobrana, sklep będzie zaliczał ciągłe przestoje i będzie się zawiesza. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć tego, w jaki sposób wpływa to na klientów. Dzisiaj w sieci funkcjonuje tak wiele sklepów, że z pewnością poszukają możliwości zrobienia zakupów gdzie indziej. Warto zatem właśnie to uwzględnić podczas wyboru platformy i zapobiegać takim sytuacjom.

Opłaty

Przy inwestowaniu w postawienie sklepów internecie nie sposób nie wziąć pod uwagę kosztów. Z jednej strony bardzo wiele osób nie chce od razu inwestować w dedykowany sklep, bo są to koszty nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Z drugiej strony, warto porównać ceny abonamentów i pakietów za prowadzenie sklepu na przykład w skali miesiąca lub roku. Ile kosztuje prowadzenie sklepu na przykład w drugim i kolejnym roku, czy ceny będą niższe, czy też wyższe. Jest zatem bardzo wiele aspektów, które należy wziąć pod uwagę. Niebagatelne znaczenie ma na przykład łatwość w których przenoszeniu sklepu z jednej platformy na inną, jak też wsparcie techniczne, które oferowane jest przez firmę tworzącą oprogramowanie. Violet tego typu użytecznych funkcji można znaleźć w platformie sky-shop.pl, która jest bardzo popularna w Polsce i obsługuje wiele dużych sklepów internetowych.